Over de school

Home / Ons onderwijs / Over de school

Waar staat onze school voor

Graag delen we met u onze kernwaarden en missie. Ook kunt u lezen waarom uw kind op de Prins Willem Alexanderschool een goede start krijgt.

Onze kernwaarden zijn

  • betrouwbaarheid
  • zelfontplooiing
  • passie
  • elkaar ontmoeten

Onze missie

De Prins Willem Alexanderschool is een toegankelijk school. Ieder kind is welkom. De school heeft een ambitieus team met veel deskundigheid, daar zijn we trots op. Onze houding is proactief en we bouwen aan een toekomstgerichte school. Het team heeft aandacht voor ieder kind. Zo staan de kansen en mogelijkheden van het kind centraal. We dagen hen uit om telkens de volgende stap in hun ontwikkeling te zetten. Gevarieerde en eigentijdse werkvormen helpen de kinderen bij het leren. Het maakt het ook leuker.

We doen het graag samen

Samenwerking met u als ouder staat voor ons voorop. Dat kan zijn het dagelijks contact met de leerkracht. Maar we doen meer:

  • Aan het begin van het schooljaar per groep een informatieavond.
  • Wekelijkse nieuwsupdates en kijkjes in de klas via onze Parro-app.
  • Activiteiten in samenwerking met de ouderraad zoals vieringen, musical en buitenschoolse activiteiten zoals de wandelvierdaagse.

We gaan doen het graag samen. Wanneer uw opvoeding en ons onderwijs elkaar goed aanvullen, dan is dat voor uw kind heel prettig en duidelijk.

Een goede start voor uw kind

Hoe heerlijk is het als een kind opgroeit in een groene omgeving. Zo ontwikkelt het zich later tot een socialer en positiever mens. Dat weten we uit onderzoek. Ieder kind in Nederland besteedt gemiddeld twee á drie uur per dag aan mediaconsumptie. Dat betekent dat er na schooltijd nog maar weinig tijd over blijft voor bewegen en natuur beleven.

Groen om de school

Bewegen en beleven, dat gunnen we onze kinderen. Lekker buiten in het groen. De Prins Willem Alexanderschool haalt de natuur dichterbij.

Ons groene schoolplein daagt uit tot leren. Buiten spelen is meer dan buiten zijn. Een kind leert er echt over de seizoenen. Dat is een mooie aanvulling op een lesmethode, filmpje of foto’s.

  • Om ons gebouw is een prachtige ruime speelplaats. Met speeltoestellen, kunstgrasveld en een bosgebied.
  • Naast de school staat bovendien de sporthal waar we intensief kunnen bewegen.
  • Op de boerderijschool in de buurt kan groep 5/6 maar liefst 20 middagen per jaar in de eigen moestuin aan de slag. Met hun handen in de aarde leren ze de tuin te onderhouden en zien ze hoe planten groeien.

Concentratie en leerprestaties

Meer buiten zijn en bewegen helpt kinderen om zich beter te concentreren. Hiermee verbeteren dus ook hun leerprestaties. Met hulp van velen maken wij van ons schoolplein daarom een groene en inspirerende ruimte. De ideeën komen ook van de kinderen: zij hebben tekeningen en presentaties gemaakt van hun nieuwe droomschoolplein. Inmiddels is ons nieuwe schoolplein klaar.

Van elkaar leren

Twee groepen vormen een combinatieklas: 1 en 2, 3 en 4, 5 en 6, 7 en 8. Waarom is dit?
De kinderen hebben:

  • meer oefening in zelfstandig werken (de groepen krijgen om de beurt uitleg van de leerkracht, de andere groep is dan zelf aan het werk);
  • de mogelijkheid om voor een vak aan te sluiten bij de andere groep;
  • de kans om verschillende rollen te oefenen. Het ene jaar is een kind de oudste en het andere jaar weer de jongste.